Flere spændende beretninger fra USA turen.

imagesEfter at have boet på Ranch House Hotel nær Lone Pine ved DeathValley er vi nu on the road again, allerede afgang kl 8.00. Ranch House er virkelig et simpelt cowboy Hotel men med gode værelser. Det var uden morgenmad, men med kaffe. Så fødevareministrene havde været forudseende og købt 3 slags brød, oste og smør på en lille tankstation inden lukketid. Marmelade af alle slags var udsolgt, så Hans sponserede orangemarmelade, som blev købt hvor vi fik aftensmad. Det var en herlig morgen, så alt foregår naturligvis udendørs og appelsinerne smager helt fantastisk herovre. Inden vi gik i seng sad vi alle udenfor og nød Karins gode rødvin, købt i Walmarkt. Selv om klokken kun var ni, var himlen kulsort med stjerner og halvfuldmåne. Vi gik alle trætte og tidlig i seng. Det havde været en utrolig flot og varm tur (43 grader i skyggen) igennem Death Valley. Tage havde jo arrangeret en flot F16 flyveopvisning af US-Airforce. Vi stod højt oppe i bjergene ved en kløft og så hvordan flyet øvede i at dykke ned og flyve i kløften og den sluttede af med at flyve på ryggen. Det var virkelig en fantastisk oplevelse. Klokken er nu 9.20 og vi har allerede været inde og studere fangfoldere til kvæg , hvor Per holdt et foredrag om hvordan man afhorner kvæg m.v. Og han blev foreviget siddende med cowboyhat på de høje folde. Han høstede stor bifald for sit foredrag. I Keough hot Springs indtog vi fødevareministeriets lækre frokost, med udsigt til White Mountains, bagefter var vi en tur i svømmebadet som fik vand direkte fra en varm kilde 48 gr. C. Det var en tiltrængt afvaskning og opkvikkende vandgymnasik for alle svømmere, både amerikanske og danske turister. Turen gik videre med sneklædte bjerge på begge sider af vejen, som gik igennem dybe kløfter, temperaturen skiftede fra varme bade i svømmehallen til lange bukser og tykke trøjer. Vejene snoede sig ind og ud, og taknemmelige for vores dygtige chauffører, overlevede alle. Fik natlogi udenfor Lee Winning, hotellet var i wild vest stil , bjælkehytter uden isolering og bad. Stod meget tidligt op, nogen havde haft det lidt køligere end andre om natten, men frisk kaffe i Lee Wining og godt humør kan helbrede alt. Er nu på vej op i bjergene igen, er nu i 9000 feeds højde, har nået snegrænsen, så det er dejligt køligt og vi tager det helt roligt på vej opad. Kl. er nu 10.18 og vi har fået varmen igen efter en meget meget kold nat. Men oplevelser og den imponerende natur overskygger en kold nat. Det er utrolig flot. Efter en kold nat i Virginia Creek kørte vi tilbage til Lee Vining og fik morgenmad inden vi begyndte opstigningen til Yosemite nationalpark med de flotte klippeformationers og de gigantiske sequia træer, vi fik set en bjergbestiger midt på en af de stejle klippesider, han havde garanteret en fin udsigt, men hvad skulle han da der midt mellem himmel og jord. Efter en behagelig nat i Fresno kører vi nu videre af nummer 41. Dagen i går bød på vidunderlig og skønne oplevelser. Vi kørte igennem bjergene og var oppe i godt 3000 meters højde ved den evige sne og drengene fik en rask sneboldekamp. Til frokost i det fri arrangeret af vore friske fødevarerministre, var der endnu flere munde at mætte. Jordegern som kunne håndfodres med gulerødder. Ravnen var  tæt på og var meget grådig så næbbet var fyldt med brød som den fløj til reden med og den vendte straks tilbage efter mere. Så nåede vi frem til dagens højde punkt som skal forståes på mere end en måde. Det var de store sequia træer, der kan blive 2000 år og ca 120 meter høje. Det er også her træet står man kan køre igennem. Vores altid up to date rejsefører Tage fortalte at 13 af de største træer udgjorde samme kubikmasse som væltede i 1999 i Hovborg. Så startede nedturen fra bjergene gennem utallige sving som vores erfarne trafikministre Kaj og Peter klarede med stor bravour og som sædvanlig med 2 timers forsinkelse nåede vi frem til Fresno fordi vi skal se rigtig meget,. Der skete der virkelig det usædvanlig at vi fik nøglerne udleveret med ekspresfart. (Korrektion: vi ankom planmæssigt og til tiden, men da rejsedeltagerne ikke kender chefguidens tidsplan, tror de vi er sent på den) Efter indkvartering gik vi på Dennis og og alle fik dejlig mad efter eget ønske. Efter det var det tid til at gå til køjs med med skiftende senge kammerater for nogens vedkommende, som vi lærte det i Las Vegas. Det var dagens kommentar. Hilsen til alle i Hovborg og alle vi kender i resten af verden. Referent Anne Grete  – Jens Oles sekretær. Så nåede vi Solvang. Og blev indkvarteret på fine værelser, her i den gamle danskerkoloni skal vi være 2 nætter. dagen har stået på køretur igennem skiftevis tørre og frodige landbrugsområder, men indtrykket er et de virkelig mangler vand, vi tog et par afstikkere ind over landbrugsarealerne og så  bomuldsplanter og mandeltræer, foruden store områder med vinplanter til de kendte californiske rosiner, efter besøg i et byggemarked og tøjbutikker, fandt vi et supermarked og fik handlet ind til frokost, der blev fortæret lige uden for butikken på de borde bænke, der var til rådighed der. Senere på dagen var vi ved Morro Bay, et fint strandstykke ala klitmøller med surfere! det var meningen vi skulle bade her! men da rejsedeltagerne mærkede hvor koldt Stillehavet var! Nøjedes de fleste med at dyppe tæerne, kun Karin – den vandhund – dykkede helt ned i det, efter hendes mening absolut friske og dejlige badevand. Ankomst og indkvartering her i Solvang forløb hurtigt og let, og i god tid til vi kan nå at gå på opdagelse i byen.